Monday, March 19, 2012

Kisah Buah Pinggang

Baru2 ni aku ada borak ngan sorg kawan kat opis. Dia berkisah tentang perihal ibu beliau yg menjalani dialisis untuk penyakit buah pinggang. Beliau ini perempuan berketurunan india. Kata dia ibu dia mendapat penyakit buah pinggang berpunca dari penyakit 3 serangkai. Pertama sakit jantung, kedua darah tinggi dan ketiga kencing manis. 3 serangkai ni dia dpt dari pemakanan dan cara hidup. Jadi disebabkan ubat yg dimakan untuk penyakit 3 serangkai ni, maka buah pinggang dia pon kaput. La ni dia kne pi dialisis 3 kali sminggu. Makan pon bercatu dan yg paling teruk dia boleh minum 3 liter air je shari, klu dak peparu akan overflow.

Actually dia pon berkisah pengalaman beliau bila bawak ibu dia pi dialisis. Dia jumpa ramai org muda yg dah dpt penyakit buah pinggang ni. Almost 80% adalah melayu, 5% cina dan lelain bangsa lain. Antara kes yg di kisahkan,

1. Kes perempuan melayu berusia 25 tahun. Cantik, kurus dan fit tapi ada penyakit buah pinggang. Sebabnya adalah jamu. Dia amek jamu dari zaman skolah dan la ni dah 2 tahun disahkan ada penyakit buah pinggang.

2. Kes perempuan melayu berusia 28 tahun. Berkerjaya dan berbadan agak gempal. Dpt sakit disebabkan amek ubat pelangsing. Dari 120KG turun 30kg dalam 3 bulan. Masuk bulan ke-4 pengsan. Pi hospital, dua2 buah pinggang rosak. Gara2 ubat pelangsing.

3. Kes lelaki melayu berusia 30 tahun. Berkerjaya. Dpt sakit sbb arak. Dia mula minum dari usia remaja dan skolah. Perokok tegar dan mengamalkan hidup yg xtentu arah. Dua2 buah pinggang kaput.

4. Kes lelaki india berusia 40 tahun. Vegi dan mengamalkan kehidupan sihat. Dia kne sbb pengambilan berlebihan supliment dalam makanan. Sebab dia vegi dan kurang some vitamin dia amek dalam bentuk kapsul dan berlebihan. Dah sangkut dgn penyakit ni dari diognose pihak bertangjwb.

Tuk skali kos dialisis kat private dia kata makan lebih kurang RM300. Klu pi kerajaan atau tajaan ngo lebih murah dan ada yg free. Dia ada advise tentang pemakanan untuk mendapatkan buah pinggang yg sihat. Fungsi buah pinggang adalah menyaring bahan kumuh. Jadi klu nak menetural dia kne minum byk air masak. Sbb apa bangsa cina kurang kne penyakit ni? Sbb depa mewajibkan keluarga depa minum air masak byk2 tiap2 hari. Melayu or india mmg minum airhari2 tapi smua air manis atau air masam.

Klu kita ingat, Nabi pon mengamalkan perkara ni. Baginda minum segelas air sejuk setiap pagi lepas bangun dari tidur. Jgn pandang remeh hal ni sbb kawan aku ni mati2 kata kesihatan xboleh dijual beli. Tips dia mudah ja, amek air masak sebanyak yg boleh setiap hari.

Ole.
Dipetik dari catatan Blog Kuchalana

7 comments:

Niez _zara said...

Salam, sekadar berkongsi. Byk produk kesihatan yg terdapat di pasaran, anda sndr perlu pndai menilai. Terdapat 1 produk antarabangsa yg sgt berkesan merawat pelbagai penyakit. mmg betul penyakit buah pinggang terjadi akibat makan minum yg terjaga & pengambilan ubat berlebihan. utk pastikan kesihatan buah pinggang anda, produk minuman kesihatan nutrisi selular ini sgt baik diambil, kerana dapat membantu menyembuhkan pelbagai penyakit yg bersarang di tubuh kita, sekaligus mengelakkan buah pinggang dibebani pelbagai toksin sehingga rosak, & memerlukan perbelanjaan yg tinggi utk merawatnya. produk terjamin halal, telah berada di pasaran dunia selama lebih 30 tahun, terjamin selamat, tiada kesan sampingan. boleh diamalkan oleh wanita mengandung & kanak2 juga!

amir Tuliprsb said...

hai Niez Zara..boleh kongsikan produk apa yg diperkatakan tu? ayah saya ada masalah buah pinggang..skrang dalam wad..dktor kata mybe lepas ni kne wat dialisis secara permanent...email saya aremaf86[a]yahoo.com ye..tq

nurul said...

salam...saya pun nak berkongsi juga.orang yg ku cintai iaitu suamiku dan orang yang ku sayang sahabat karibku ada masalah yang sama iaitu masalah buah pinggang. suamiku ade batu karang dalam buah pinggang dan sahabatku pula buah pinggang dah menegecut 70% pada kedua-dua belah buah pinggangnya.sekarang menggunakan produk kesihatan yang terkenal di kalangan orang cina di Malaysia dan kurang terkenal pada orang melayu kita tetapi produk ni sudah semestinya terkenal di seluruh dunia.Yang penting produk ni halal dan tiada setitik pun bahan kimia dalam produk ini. Alhamdulillah semakin sihat sekarang.pm saya untuk maklumat yang lebih lanjut:014-5074699

Zaf Zaid said...

Produk apa puan nurul

Zaf Zaid said...

Produk apa puan nurul

UmmuAyyash said...

Blog yang bermanfaat :)
Terima kasih atas semua perkongsian.. Saya akan cuba hadamkan semua perkongsian, ilmu yang berharga !

Shamsul said...

Salam...saya juga ingin berkongsi sedikit petua amalan penjagaan kesihatan buah pinggang

Untuk amalan harian, boleh anda cuba minum air barli secara harian. Ia amat berkhasiat di mana selain membantu memelihara kesihatan buah pinggang, ia juga dapat mengurangkan risiko kencing manis, menyejukkan badan, melawaskan kencing dan membantu sistem penghadaman.

Jika dah cuba nanti, boleh kongsi di sini jika ada apa-apa perubahan yang positif setelah anda mengamalkannya...Insya Allah