Sunday, October 19, 2008

Catatan 30/12/06 - Jumaat

30/12/Sabtu

Aku masih dalam posisi terlentang di atas katil. Entah berapa jam lagi terpaksa dalam kedudukan begini. Terasa kebas dan menyakitkan. Sesekali doktor arahkan untuk baring mengiring ke kiri dan kanan sambil nurse mengurut belakang badan. Sambil itu nurse juga akan mengelapkan badan dengan tuala lembab. Tapi aku mesih bimbang kerana belum dapat mengeluarkan kentut. Bagi hospital ini ia amat penting kerana selagi belum kentut ia menandakan buah pinggang belum serasi dan belum dapat berfungsi sepenuhnya. Oleh itu pihak hospital tidak belum boleh beri kebenaran untuk makan dan minum. Dah banyak kali aku cuba akhirnya kentut itu pun keluar sendiri. Aku gembira dan berteriak `Fang Fi, fang fi’ (mananya kentut! Kentut !). Nurse yang ada di kelilingku tersenyum gelihati. Ini membuat aku berfikir, betapa selalu kita meremehkan nikmat yang Tuhan bagi. Bahawa nikmat walau sekadar kentut telah menjadi penentu kepada kejayaan pembedahan buah pinggangku. Bagi mereka yang tidak mengalami sebarang masalah, berak kencing dan kentut mungkin perkara biasa yang tidak penting. Itulah pengajaran dari peristiwa sepanjang hari ini. Aku gembira kerana semuanya nampak macam ok kecuali masih sengsara bila nak kencing. Setiap hari macam-macam ubat diberikan termasuk ubat telan dan suntik serta melalui saluran air. Walaupun dalam kesakitan aku masih merasa lega lebih-lebih lagi ramai kawan yang sms begitu juga keluarga.

No comments: