Thursday, October 9, 2008

Catatan Perjalanan 27/10/12 - 28/12/12/06




27/12//Rabu

Selepas sesi dialisis, aku dimaklumkan akan ada pembedahan. Aku gementar dan berdoa serta berharap ada buah pinggang utk ku kali ini. Kami menunggu hingga petang ke malam. Menjelang jam 10.00 am sekumpulan nurse datang ke bilik minta siapkan diri untuk pembedahan. Berderau darah aku. Sambil bersyukur penantian yang panjang nampaknya berakhir. Pertama nurse minta aku cuci perut dengan cara memasukkan tiub getah dalam duburku dan memasukkan cecair…tak lama selepas tu aku terasa nak terberak dan meluru ke bilik air keluarkan semua….proses itu berulangkali hingga 5 hingga 6 kali. Selepas itu satu suntikan dipunggung diberikan begitu juga ditangan untuk memasukkan air. Akhirnya jam 12.36 am 28/12/07 aku dibawa ke bilik pembedahan.

28/12/Khamis

Aku tiba dibilik pembedahan jam 1.00 am. Di bilik bedah doktor sedang menunggu. Tetepi pembantu bertugas menyiapkan diriku untuk pembedahan. Mula-mula diletakkanku di bawah lampu pembedahan yang besar, tangan, kaki semua ditusuk jarum untuk masukkan air, dan yang paling menyakitkan ialah dimasukan salur getah ke lubang kencing…mengerang-ngerang aku kesakitan. Satu suntikan diberikan lagi dipunggung. Lepas itu aku tak perasan apa-apa. Apabila aku buka mata aku dapati dah di bilik ICU dengan segala sakit senak perut, rasa nak kencing , memulas dan sebagainya. Aku mula kencing, tapi setiap kali nak kencing aku rasa sangat sakit hingga menggerang dan keluar air mata. Ini akibat lubang kencing yang telah dimasukkan salur dan ada talian benang di dalamnya. Air dan ubat digantung dari salur yang disuntik di kedua kaki dan tangan. Pendek kata semua menyakitkan.

Renungan:

# orang tua yang lebih tahu menilai dan menghargai nikmat usia muda
# orang sakit yang lebih tahu menilai dan menghargai nikmat sihat
# orang miskin yang lebih tahu menilai dan menghargai nikmat kaya
# orang sibuk yang lebih tahu menilai dan menghargai nikmat masa lapang
# barangkali orang mati yang lebih tahu menilai dan menghargai nikmat hidup

No comments: