Wednesday, September 10, 2008

Catatan Perjalanan 11 hingga 16/11/06

11/11 hingga 14/11

Aku hanya baring di katil menahan sakit. Pergi dan balik ke dialisis dengan kerusi roda. Sambil itu minta doktor beri injektion dan ubat tahan sakit. Tapi doktor ambil darah untuk pastikan asid urik dalam darah. Doktor wee belum nak bagi injektion katanya belum perlu.

14/11 selasa

Aku kesakitan sepanjang malam. Pagi aku minta Ahlok bantu ke bilik air kerana tak boleh jalan. Sepanjang sesi dialisis aku menahan sakit gout. Turun naik kerusi roda sangat menyakitkan hingga meraung. Petangnya aku panggil doktor merayu minta diberi suntikan tahan sakit. Setelah meraung dan merayu2 dan dua doktor memeriksa akhirnya aku diberi suntikan. Selepas itu baru rasa lega dan boleh tidur dengan lena walaupun belum boleh jalan.

15/11 Rabu

Pagi ini aku bangun sendiri dan boleh berak dan kencing sendiri. Selepas itu solat subuh dan solat qada`solat yang tertinggal. Aku telipon isteri beritau perkembangan dan tanya khabar dan perkembangan anak2. Terubat sedikit kerinduan sambil membayangkan kerenah anak-anak.

16/11 Khamis

Sesi dialisis hingga tengahari. Masih gunakan kerusi roda kerana kaki masih bengkak guot. Anak aku Adiba dapat 2 A 3 B pemeriksaan UPSR. Walaupun tak cemerlang tapi tak apa. Aku faham, sejak aku sakit semuanya menjejaskan tumpuan pelajaran anak-anakku. Itulah yang tak dapat aku elakkan. Aku berserah saja kepada Tuhan tentang masa depan anak-anak aku.

Dato Rosnah Majid dan kawannya Bonnie datang ke hospital. Dia pernah membuat pembedahan buah pinggang di hospital ini. Ahloklah yang membantunya di hospital ini dulu. Datok Rosnah bawakan banyak bekalan makanan dan bahan bacaan. Dapatlah makan nasi kari dan sambal belacan

Pengajaran;

# Sentiasa percaya bahawa Tuhan tidak jadikan sesuatu peristiwa sia-sia, mesti ada kebaikan dalam dia memberikan kita sakit dan terpaksa menanggung berbagai dugaan. Kalau orang lain kaya dengan harta, berbanggalah kerana kaya dengan penyakit dan penderitaan, kerana pahala dan ganjarannya juga berlipat kali ganda. Percaya ada hikmat dan kebahagian didalamnya.

No comments: