Sunday, September 7, 2008

Catatan Perjalanan 1/11 hingga 10/11/2006






1/11/06 Rabu

Hampir setengah hari aku keluar ke taman dan kedai 7 eleven. Melihat gelagat orang ramai di taman hospital. Ada yang bawa famili, ada menolak kerusi roda pesakit, ada yang duduk-duduk berehat di bangku panjang. Cuaca mulai sejuk dan kebanyakan orang mulai memakai jaket. Aku duduk dibangku panjang ditengah taman menghirup udara segar dan melihat gelagat orang yang lalu lalang. Sekali sekala aku sms rakan-rakan.

Petang aku mengadap komputer. Rakan-rakan dan keluarga pesakit dari bilik lain datang berbual mengenai pembedahan semalam. Sambil itu aku beli pengukur tekanan darah tinggi dari Ayok.

2/11 khamis

Pagi ini sesi dialisis. Aku sentiasa berharap inilah sesi dialisisku yang terakhir dan semoga cepat mendapat buah pinggang. Inilah impian semua pesakit di sini. Petang aku pergi beli nasi goreng dan sayur di kedai makan Islam China di seberang jalan. Malam aku diminta puasa lagi kerana akan ada pembedahan hari ahad sekiranya organ sesuai.

3/11 Jumaat

Berita mengatakan akan ada buah pinggang hari ini untuk darah group O, A dan B. aku disuruh puasa, diambil darah, tekanan darah, diberi suntikan anti alahan dan sekali lagi dicukur bulu perut dan bawah perut walaupun aku cakap aku dah cukur. Kali ini aku malas nak bagi tahu keluarga atau rakan-rakan takut kecewa. Kali ini aku tidak berharap sangat berdasarkan pengalaman yang lalu.

4/11 Sabtu

Pagi sesi dialisis hinga jam 12.30. En. Mazrib (TKPS) dan isteri datang jam 3.00 ptg jumpa di bilik. Ahlok ambil di airport. Aku terima kiriman makanan, buku dan kad hari raya dari isteri dan anak-anakku. Membaca kad kiriman anak-anak membuat hati ini sebak. Tapi ku kuatkan hati untuk menghadapi semua ini. Lagi pun semua pengorbanan ini pun untuk masa depanku, keluarga dan anak isteriku. Cepat-cepat ku singkirkan rasa sedih dan fikirkan perkara yang boleh menguatkan semangatku. Malam tu aku bawa Mazrib dan isteri makan di restoran Islam kambing panggang di restoran makanan Islam Guangzhau. Seperti biasa sambil menunggu makan disajikan juga hiburan tarian ala-ala arab oleh artis China dari wilayah Islam. Hidangan kambing panggang di sini memang menyelerakan. Malangnya Mazrib sakit cirit birit dan pening kepala. Sebelum itu petang aku melawat pesakit yang baru buat pembedahan Marina dari Sabah di monitor bilik ICU. Keadaannya nampak sihat. Dia boleh melambaikan tangan dan bercakap dengan keluarganya melalui telefon yang dihubungkan di ruang menunggu ICU. Kami juga sempat melihat pesakit lain dalam ICU melalui monitor TV yang disediakan di ruang menunggu.

5/11/Ahad

Dari pagi sampai petang temankan TKPS dan isteri shopping dan makan dikedai muslim dan beli kad telipon prepaid China telecom dan balik bilik teruskan baca buku bertajuk Hidup Sesudah Mati. Membaca buku-buku sebegini mengingatkan aku betapa mati itu adalah kenyataan. Memang sukar menerima kematian. Tetapi itulah yang pasti kita hadapi. Jadi lebih baik kita bersedia dari segi minda sebelum kematian benar-benar datang mengundang.

6/11/ Isnin

Pagi-pagi Ahlok dan En Ismail dari Sabah (Keluarga En. Ismail membawa anaknya Marina yang berumur 27 tahun dan pesakit buah pinggang) ke kedutaan memperbaharui visa. Aku dan TKPS selepas makan tengahari di kedai Muslim, pergi shopping lagi dipusat Shopping terkenal di Guangzhau kira-kira 45 minit menaiki teksi. Pusat Shopping itu begitu moden dan luas. Selesa untuk pejalan kaki dengan ruang pejalan kaki yang luas di tengah-tengah. Di kanan kira deretan kedai sejauh 2 hingga 4 kilometer. Pelbagai barangan termasuk jam rolex tiruan dan cenderamata. Ramai pembeli bukan sahaja rakyat tempatan bahkan dari luar negeri termasuk orang eropah. Yang aku hairan, aku boleh berjalan sepanjang gerai-gerai jualan dalam tempoh yang lama seakan-akan tidak ada sakit apa-apa. Balik dari Shopping singgah dikedai makanan Islam di depan mesjid tua. TKPS melawat dan sembahyang sunat di mesjid itu. Kami makan sup kambing, sate kambing ikan dan nasi goreng baru berharga 200 yuen atau RM 100. selepas itu balik dan tidur.

7/11 Selasa

Pagi aku lewat bangun tapi dikejutkan oleh nurse supaya pergi dialisis yang sepatutnya petang. Aku pergi dialisis. TKPS dan isteri melawat aku di pusat dialisis sebelum balik ke KL. Aku kembali terasa sunyi setelah TKPS dan isteri balik. Aku terus baca quraan untuk menghilangkan sunyi.


8/11 Rabu

Aku kembali menulis cerpen tentang suasana di China. Selain itu aku hanya duduk dalam bilik sahaja. Aku mulai merasa sakit2 sendi.

9/11/ Khamis

Pagi ini aku tak boleh jalan. Ahlok hantar aku pergi dialisis pakai kerusi roda.
Sakit gaut ku kembali menyerang. Seharian aku baring di katil selepas sesi dialisis

10/11 Jumaat

Sakit gaout ku benar-benar menyakitkan. Ia menyerang lutut, siku dan pergelangan kaki kiri. Yang paling menyakitkan ialah lutut dan siku. Semalaman aku terasa sakit tak boleh tidur.

Pengajaran

Cara menghidupkan dan mengendalikan Roh (Rohani) dan Jasmani kita adalah berbeda. Roh memerlukan santapan jiwa iaitu menghidupkannya dengan mendekatkan diri dengan Yang Maha Esa yang memegang jiwa kita, banyakan ibadah, solat, zikir dan baca quraan. Jasmani pula memerlukan kelaziman kita bergerak tepat pada waktunya dan berterusan (istiqamah) kerana ia akan membina tabiat (memprogramkan jam biologi) dalam sistem badan. Kita perlu seimbang menghidupkan dan mengendalikan Roh dan Jasmani untuk mencapai kesempurnaan insaniah

No comments: