Monday, September 22, 2008

Catatan Perjalanan 1hb. Dis - 5hb Dis 2006

1/12/ Jumaat

Pemeriksaan biasa awal pagi. Hari ini banyak berehat dan mengikuti perkembangan Ayun yang dirawat di ICU. Mencatatkan segala yang berlaku hari ini dan semalam.

2/12/Sabtu

Pemeriksaan harian dari awal pagi hingga malam. Hari ini sesi dialisis dengan mesin baru. 3 jam yang menyakitkan. Bermula jam 1 hingga jam 4.30 ptg. Isteri telifon pergi ke majlis kenduri kahwin anak saudara, Azli di Bukit Belacan. Dato’ Rosnah Majid nak datang rumah di BBS. Isteri beritahu dia dan Kamal akan pergi ke rumah Dato’Rosnah di Bukit Mas Taman Malawati. Dato’ Rosnah bagi nasihat pada isteri tentang penjagaan pesakit buah pinggang. Dia beri RM 100 duit raya pada anak-anak. Dato’juga telifon menasihatkan saya tentang apa yang perlu dipatuhi ketika menjalani rawatan pembedahan di ICU dan selepasnya. Aku sangat menghargainya. Magrib aku banyakkan mengaji dan berzikir sebelum tidur.

3/12/ Ahad

Pagi seperti biasa pemeriksaan oleh pihak hospital. Menjelang tengahari kami bertiga keluar ke bandar Naning untuk makan tengahari di restoran Islam di tingkat 2 mesjid Naning. Selepas itu kami jalan-jalan shoping, beli beg dan lain-lain keperluan. Bandar Naning menjelang hari minggu penuh sesak dengan manusia. Lebih ramai manusia dari kenderaan. Kanan kiri jalan penuh sesak dengan manusia termasuk jejatas. Orang berasak-asak hingga kenderaan tak dapat bergerak pantas. Parking untuk motosikal dan basikal penuh sesak di kiri kanan jalan. Tetapi yang bagusnya, lorong untuk pejalan kaki yang luas melegakan pejalan kaki dengan selesa. Hampir 3 hingga 4 juta mengunjungi bandar Naning di hari minggu. Restoran Islam tingkat bawah tiada tempat duduk kerana ramai pengunjung menjamu selera kegemaran mereka iaitu mee sup.

Kesemua pengunjug di hari minggu memakai jaket, kot dan baju sejuk kerana suhu mencecah 15 darjah celsius. Aku juga memakai 3 lapis pakaian. Kami berjalan ditengah-tengah jutaan umat China di hari minggu di bandar Naning yang membangun dan maju dengan berbagai deretan kedai dan shopping compleks yang modern. Peniaga menawarkan berbagai barangan dengan harga yang jauh lebih rendah dari di Kuala Lumpur. Terdapat juga penjaja di tepi jalan yang menjual kraf tangan dan barangan kecil sambil berhati-hati ditangkap penguatkuasa Majlis Bandaran Naning.

Suhaimi sms katanya dia hanya lapang untuk datang ke Nanning selepas 20 Disember kerana banyak kerja. Aku maklumkan isteriku yang sedang bersiap menghadiri kenduri kahwin anak saudaraku Azli di Lembah Jaya Ampang.

4/12 Isnin

Pemeriksaan biasa diawal pagi. Nurse datang untuk maklumkan sesi dialisis. Biasanya jadual dialisis hari selasa. Tak apalah yang penting 3 kali seminggu. Kemungkinan akan ada organ pada hari khamis, sebagai persiapan pembedahan agaknya. Ayun bertambah sihat. Tahap creteninenya turun hingga 80 tahap yang normal. Berita kurang baik dari Marina di Nan Fang Hospital bahawa dia terpaksa dibedah semula untuk mengeluarkan buah pinggangnya yang tidak berfungsi dan mengalami jangkitan di paru-paru dan jantung. Ahlok terbang ke Nan Fang untuk memberi sokongan moral. Aku jadi cemas menghadapi pembedahan akan datang. Penerbangan Ahlok dijadual jam 6.00 petang
TKPS talifon mengatakan akan datang melawat bersama KP. Aku maklumkan kepada Suhaimi dan isteriku. Aku telifon isteri minta sekali datang. TKPS kata OK.

Isteriku bercerita sekitar suasana majlis perkahwinan Azli. Kak Lon tumbang kerana kepenatan. Adik beradik Kampung Baru datang. Wak Samin datang naik keretapi tiba jam 4.00 petang..

Doktor Sun pengarah dan ketua doktor pakar hospital ini datang ke bilik memberi galakan. Aku sungguh terharu. Dia bagaikan tahu bahawa aku dalam ketakutan setelah mengetahui keadaan Marina di Hospital Nan Fang. Doktor Sun menerangkan keadaan komplikasi yang dialami oleh Marina dan bahayanya jika buah pinggang barunya tidak dikeluarkan segera, kerana antibodinya yang lemah mampu menggugat keadaan jangkitan paru-paru dan jantungnya. Dalam masa yang sama dia memberikan motivasi dan semangat kepada ku supaya tidak khuatir dan berjanji dalam masa lima atau enam hari lagi akan ada penderma yang sesuai untukku. Berulangkali dia meminta aku supaya bertenang dan tidak risau, dia akan membuat yang terbaik untuk ku. Sekali lagi aku rasa yakin dan gembira.

5/12 Selasa

Selepas pemeriksaan dan makan ubat aku pergi ke pasar berjalan kaki bersama Ayok. Ribuan orang sepanjang pasar kira-kira 5 hingga 6 kilometer. Segala keperluan dapur ada dijual termasuk barang basah dan kering termasuk peralatan harian. Aku ambil peluang mengunting rambut dengan bayaran 5 yuen iaitu RM 2.50. Sambil itu aku beli baju dalam long John untuk isteriku. Aku juga menemankan Ayun beli sayur dan aku juga membeli buah-buahan segar dari pasar. Peniaga disini agak simple dan praktikal. Tapak perniagaan percuma. Tak perlu barangan yang banyak. Memadai dengan membentangkan kotak atau tikar. Perniagaan berjalan baik kerana pembeli begitu ramai, tak kira hari minggu atau pun hari biasa. Kebanyakan daging adalah daging babi dan ada juga kelihatan daging anjing. Jenis-jenis sayur segar kebanyakannya bersaiz begitu besar termasuk cili hijau dan terung.

Aku telifon Ahlok bertanyakan khabar Marina di Nan Fang Hospital Guangzau. Kata Ahlok, Marina sedang dibedah pagi ini. Aku juga telifon isteri bertanyakan khabar.

Renungan:

Bila kita mengisi hati kita dengan penyesalan tentang masa lalu dan bimbangkan tentang masa depan, kita sebenarnya tidak memiliki hari ini untuk kita syukuri.