Sunday, September 14, 2008

Catatan Perjalanan 21 Nov. 2006






21/11 Selasa

Selepas sessi dialilis pagi sampai tengahari, kami berkemas dan berangkat ke Naning penerbangan jam 5.30 ptg dan meninggalkan hospital Nan Fang jam 3.00 ptetang. Van hospital hantar kami hingga ke air port Baiyun Guangzau. Kami berempat, aku, Ahlok, Ayok dan Ayun sampai di airpot dan kemudian jam 5.45 baru berlepas ke Naning. Cuaca hujan renyai-renyai. Banyak penerbangan terpaksa ditangguhkan. Ahlok keluarkan simpanan depositku di hospital dalam yuen tetapi ada sedikit kerugian dari segi pertukaran mata wang dari US dollar ke Yuen lebih kurang 2000 yuen. Tak apalah yang penting dapat pindah hospital yang menjamin bekalan organ dan perbelanjaan yang munasabah. Aku gembira dapat mendarat selamat di lapangan terbang Naning, tempat di mana sebulan yang lalu ketua-ketua kerajaan Asean berjumpa di sini dalam seminar mengenai perdagangan termasuk PM.

Sebaik mendarat dan memasuki pemeriksaan imigresen, kami disambut oleh dua orang lelaki berpakaian tentera, rupanya ia adalah Dr. Lai dan doktor pembantunya yang menjadi pemandu dengan kenderaan tentera. Kami menuju hospital dan singgah makan di restoran sebuah hotel.

Tiba di hospital kami terus masuk bilik penginapan tanpa check inn atau sebarang deposit. Kami difahamkan bahawa hospital ini adalah sepenuhnya tentera dan di uruskan oleh pihak tentera sebagaimana hospital nan fang seuatu ketika dulu. Tapi kini hospital Nan fang telah di perbadankan. Kami diberikan 3 bilik berasingan, aku satu bilik, Ayok dan anaknya Ayun satu bilik dan Ahlok satu bilik. Bilik satu katil besar, satu extra bed, perabot, tiada tv atau peti sejuk, dua bilik air dan ruang rehat dan tetamu. Yang menariknya pemandangan di luar tingkap ialah sungai yang jernih dengan rumah terapung nelayan berderet-derat, jambatan yang indah dan pemandangan matahari naik yang mententeramkan. Aku berkata dalam hati, inilah tempat yang sesuai bagiku berehat sementara menunggu pembedahan dan bekalan buah pinggang. Setelah beberapa sesi pemeriksaan kecil kami pun berehat.
Pengajaran
Terimalah perubahan walau bagaimana sukarnya menyesuaikan diri dengannya. Yang penting bagaimana perubahan itu membantu kita kembali ke jalan yang benar dan membolehkan kita mendapat menfaat darinya.

No comments: