Sunday, September 21, 2008

Catatan Perjalanan 26hb Nov - 30hb. Nov. 06


26/11 Ahad

Beberapa nurse mengawasi aku tidur setiap 3 dan 4 jam datang melawat waktu malam. Awal pagi pemeriksaaan seperti biasa. Sarapan bersama Ahlok dan Ayok. Seharian hari ini rehatkan kaki yang sakit. Ahlok dan Ayok ke bandar beli makanan. Dr. Tam datang melawat waktu cuti bertanyakan khabar. Ia beritahu minggu ini ada organ. Aku mengadu mengenai sakit goutku. Dia kata asid urik tinggi,tetapi biasanya setelah pembedahan buah pinggang, sakit gaut hilang kerana darah bersih membuang asid urik dalam badan. Aku lega mendengarnya. Aku talifon isteri mengingatkannya mengenai urusan pasport esok hari. Aku sms Kamal dan isteri mengenai keadaan semasa. Kamal akan balik cuti Isnin 2/11 selama sebulan. Adikku, Zaharah sms mendoakan kesihatan dan mengkabarkan kerinduan keluarga. Airmataku bercucuran mengenangkan emak yang kebingungan. Tapi doa emak tetap ku harapkan.

27/11 Isnin

Pemeriksaan biasa dari pagi. Jam 1.00 petang kami dikehendaki menjalani rawatan dialisis di tempat baru. Sesi bermula 2.30 ptg tamat jam 5.30 petang. Mengikut kata staff, lebih kerap dialisis lagi baik untuk persiapan pembedahan pada hari Rabu. Difahamkan doktor Tam dan dr. Wong pergi ambil kidney di bandar Ebba 4 jam perjalanan berkereta.

28/11/selasa

Pemeriksaan kesihatan seperti biasa. Salah makan makanan lama aku sakit perut dan berak-berak sepanjang hari.Ahlok beli makanan roti dan buah-buahan dibandar. Dr. Lai bagi ubat. Tak dapat tidur sehingga jam 3.00 pagi.

29/11 Rabu

Kami bagun pagi dan pergi dialisis jam 8.00 pagi hingga jam 12.30 ptg. Hari ini bersiap untuk terima organ. Jam 1.00 ptg dapat tahu Ayun dapat buah pinggang yang sesuai setelah 8 hari di Naning. Aku turut gembira. Aku juga ada buah pinggang group A tapi masih tidak begitu sesuai. Tunggu lagi minggu depan. Ayun masuk bilik pembedahan jam 4.30 petang dan selamat jalani pembedahan. Jam 9.00 dipindahkan ke wad ICU untuk tempoh 10 hari lagi. Malam kami bercerita tentang keadaan Ayun yang nampak ceria dan sihat selepas pembedahan. Ayun mendapat buah pinggang dari penderma berumur 19 tahun dan mendapat penyesuaian sebanyak 5 point. Buah pinggang yang bagik untuk Ayun. Ayok, ibunya tak puas bercerita dan begitu gembira hingga tak dapat tidur. Hari ini sebanyak 6 pembedahan dilakukan oleh doktor pakar bermula jam 6.00 petang dan selesai jam 5.30 pagi. Aku sms TKPS bertanyakan bila nak datang bersama TKSU.

30/11 Khamis

Pemeriksaan biasa dari awal pagi. Kami bercerita tentang perkembangan Ayun atau YuYun sejak masuk ke ICU. Nampak sihat dan ada harapan buah pinggangnya dapat menerima sistem badan. Ukuran kencingnya satu jam 300 ml. Menunjukkan perkembangan yang baik. Dijangka boleh turun ke bilik penginapan dalam temph 7 hingga 8 hari lagi. Malam doktor Lai datang melawat bilik dan memberi tahu organ akan ada lagi minggu depan tapi tak pasti harinya. Dia akan berusaha untuk mendapatkan yang terbaik untuk buah pinggang saya. Hj Suhaimi maklumkan cek gaji ada masalah dengan AG. Dia dulukan duit kelab Keluarga RM 3000. aku minta isteri bayar kad kredit. Ras Adiba sms maklumkan pencapaian Fespic (Kejohanan Sukan Orang Kurang Upaya Peringkat Asia Timur) yang baik. 39 emas hingga setakat ini. Dia doakan aku selamat jalani pembedahan. Aku sangat menghargai ingatannya.

Renungan:

#Seorang teman sejati akan membuat Anda hangat dengan kehadirannya,mempercayai akan rahasianya dan mengingati Anda dalam doa-doanya.

No comments: