Tuesday, September 23, 2008

Catatan Perjalanan 7hb Dis - 9hb. Dis 2006

7/12 Khamis

Selepas sarapan aku dan Ayok pergi pasar. Aku beli buah-buahan, kacang dan baju sejuk berharga 15 yuen (RM7.50). Sambil berjalan kaki kami bincang mengenai keadaan Marina dan Ayun. Perkembangan kesihatan Ayun sangat baik. Tetapi keadaan Marina masih kritikal. Suhaimi telifon mengenai tiket untuk isteri datang. Harga tiket RM 5,045 untuk tiga orang, isteri, dan dua anakku. Penerbangan Mas MH 376 jam 9.35 am pada 14 dis dari KL ke Guanghzau transit dan ke Naning jam 4.50 pm. Aku minta Ahlok tunggu di Guangzhau dan minta Ahlok bawa ke Naning dalam penerbangan CZ 3331. Aku telifon isteri mengenai penerbangannnya dan kiriman. Aku sms TKPS jika boleh datang sama. Jamil SMS abang Jaafar dan dapat cucu dan akikah pada 16/12. Kiftiah hantar belanja untuk kahwin pada 2/12 yang lalu. TKPS tanya dah dapat samada dah dapat organ ke belum. Tapi belum ada berita minggu ini, mungkin minggu depan.

8/12 Jumaat

Aku dialisis mulai jam 1.00 ptg. Tempat dialisis baru pasang tv. Lepas dialisis aku balik bilik rehat di bilik dan telifon isteri kerana bimbang tentang masalah kedatangnnya ke China. Malamnya jam 2.30 pagi aku bangun solat tahajjud, taubat dan hajjat serta zikir. Suatu ketenangan yang sukar ku perolihi sebelum ini.

9/12 Sabtu

Pagi setelah solat subuh dan berzikir aku baca terjemahan quraan, menulis dan baca terjemahan qurnaan dari kitab Bay Arifin tentang roh dan alam sesudah mati. Aku masak keladi salatah yang aku beli dari pasar. Sedap. Ayun telah turun dari wad ICU nampak sihat. Dato’ Abu Khamis dan Datin Zuraidah telifon tanya khabar dan minta aku bersabar menunggu organ. Aku teruskan membaca kitab dan menulis untuk ku jadikan bekal bahan bila balik nanti

Renungan:

Kesihatan adalah sahabat sejati kita. Nilainya baru kita sadari setelah kita kehilangannya