Wednesday, September 24, 2008

Catatan Perjalanan 10/12 - 12/12/06

10/12 Ahad

Pagi ini pergi pasar sendiri. Cuaca sejuk sampai ke muka. Aku pakai 3 lapis baju tebal. Aku beli limau, kacang dan ubi kayu. Ayok masakkan ubi kentang untuk aku. Isteri telifon tentang perkembangan pembedahan. Jannah pun telifon bertanyakan khabar. Ahlok di Guanzhau telifon menceritakan perkembangan Marina dan persediaan tiket. Aku dah belikan tiket untuk Ahlok beserta dengan insuran sebanyak 860 yuen. Seperti biasa aku makan ubat yang hospital berikan.

Aku perasan sejak duduk di hospital ini hilang wajah pucat ku. Jadi kemerah-merahan dan menandakan darahku ok. Penyakit gaut ku pun sudah mulai kurang. Cuma sakit-sakit sendi dan bahagian belakang disebabkan gangguan kalsium yang kurang akibat kegagalan buah pinggang. Aku boleh solat cara biasa tak perlu solat dengan duduk lagi. Petang aku tidur sekejap.

Dr. Tam (doktor Muslim dan masih bujang) datang ke bilik pasang TV kabel (astro) dari rumahnya. Katanya dia tengok aku boring tak buat apa jadi dia bawa TV kabel untuk membolehkan aku dapat banyak siaran tv termasuk siaran bahasa English.

11/12 Isnin

Pagi aku ke pusat dialisis. Ramai pesakit. Aku diberi giliran petang bermula jam 1.30 petang tamat jam 5.30 petang. Sepanjang pagi itu aku tulis buku `menghadapi Hari Tua’ untuk nanti ku terbitkan untuk bacaan umum. Sambil dialisis aku baca terjemahan al quraan naskhah yang Hj. Suhaimi tinggalkan padaku untuk ku baca. Isteri telifon bertanyakan apa makanan nak bawa. Aku kata bawalah sambal belacan.

Malam aku masak ubi kayu untuk sarapan esok pagi.

12/12 Selasa

Pagi ini aku sendirian pergi kepasar. Aku beli kacang, limau, cili, bawang putih dan merah, jagung, keladi selatah dan beli baju sejuk. Baliknya aku masak keladi dan kari Brahim. Aku makan tengahari keladi rebus dengan kari. Ahlok telifon beri tahu Dato’Lajim akan datang ke Nanning pada 13/12 dan balik 14/12. Ahlok akan temankan ke Naning dan balik Guangzhau ambil isteri dan anak-anakku pada 14/12 untuk bawa ke Nanning. Aku minta tolong Ahlok di Guangzhau untuk tunggu isteriku sekiranya Ahlok datang lewat atau penerbangan ditangguhkan.

Renungan:
Orang yang menunjukkan kebaikan pada anda adalah orang baik, tetapi orang yang membetulkan kesalahan anda adalah orang yang lebih

1 comment:

Anonymous said...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!