Monday, July 28, 2008

Puisi 3


Guangzhau

Guangzhau
aku datang membawa kotoran
yang telah lama menyelinap
dalam salur-salur darah
mengecutkan buah pinggangku

Guangzhau yang pemalu
kedatangan yang kau sambut
dengan senyum
membuat aku berbelah bagi
adakah itu pertanda baik
atau mimpi buruk yang bakal menanti

wahai gadis-gadis china yang cantik
betapa aku ingin berbicara
dalam loghatmu yang tak ku fahami
agar kita lebih dekat mengenali
meskipun hanya bertanyakan khabar

aku akan lama di sini
menerima seadanya yang kau beri
sayur segar dan chopstik ditangan
asal saja berhasil pembedahan ini
untuk kembali normal dan siapsiaga

sejujurnya aku masih ragu
benarkah aku yang sedang bertuah ini
di kalangan sekian ramai pesakit
untuk berpeluang beroleh kesihatan
di sini di Guangzhau yang cuba berbakti

setiap dari mu adalah saudaraku
biar sepekat manapun bahasa Chinamu
atau sebeda manapun budayamu
atau sejahat manapun banduan itu
sesungguhnya aku terhutang nyawa padamu

Nan Fang Military Hospital
Guangzau China
20/10/06

No comments: