Wednesday, July 16, 2008

RAWATAN DIALISIS


1. Sessi rawatan dialisis pertama biasanya akan dilakukan di bahagian Nuforogi dihospital kerajaan. Sesi pertama akan mengambil masa 2 jam. Pesakit akan mengalami sedikit pening dan kadangkala muntah. Itu adalah perkara biasa. Sesi kedua selang sehari selepas itu sesi dialisis akan memakan masa 3 jam dan seterusnya 4 jam untuk selang hari berikutnya. Dalam seminggu jadual ialah 3 kali, boleh pilih hari Isnin, Rabu dan Jumaat atau Selasa, Khamis dan Sabtu.
2. Hospital kerajaan akan memberi hanya tempoh dua minggu. Setelah tempoh itu hospital akan mengeluarkan surat untuk pesakit mencari pusat rawatan dialisis swasta. Mintalah senarai yang dicadangkan oleh pihak hospital
3. Banyak pusat dialisis swasta diibu kota dan Taman Perumahan. Bagi kakitangan Kerajaan, pihak pusat dialisis akan menguruskan rawatan dialisis dulu sementara mereka menuntut bayaran dari pihak JPA.
4. Biasanya pusat rawatan dialisis swsata akan mengenakan bayaran sebanyak RM 150 hingga RM 200 setiap sessi dialisis. Bagi kakitangan kerajaan kos rawatan ini ditanggung oleh pihak kerajaan dan Pusat Rawatan Dialisis Swasta boleh menguruskan pendahuluan rawatan dan urusan dengan pihak majikan dan JPA.
5. Bagi mereka yang bukan kakitangan kerajaan, mereka boleh memohon dengan Pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat, Baitul Mal, Pusat Zakat dan Jabatan berkaitan untuk memohon bantuan kos rawatan atau subsidi.
6. Di pusat rawatan dialisis, kita akan diukur berat badan setiap kali sebelum dialisis diberikan. Berat badan diambil bagi mengukur berat kering (dry weight) sebelum mesin diprogramkan untuk mengeluarkan berat air dalam badan semasa dialisis. Dalam tempoh empat jam tekanan darah akan diambil sebanyak 4 kali iaitu sebelum dialisis, semasa dan selepas dialsisis. Selepas tamat tempoh 4 jam, ukuran berat badan diambil sebagai `dry weight’ dan direkodkan untuk menjadi petunjuk kepada sesi dialisis akan datang.
7. Setiap pesakit akan mempunyai buku catatan yang merekodkan setiap ukuran, tahap tekanan darah, tahap kesihatan dan tempoh dialisis yang dilalui. Hormon untuk menambah hemoglobin dalam darah juga akan disuntik selepas dialisis. Demikian juga dengan suntikan anti body sebulan sekali.
8. Sekiranya pesakit didapati kekurangan hemologbin dalam darah melalui sampel darah yang diambil, maka darah akan ditambah selepas sesi dialisis.
9. Pesakit boleh meminta jururawat memendekkan tempoh rawatan dialisis dari 4 jam ke 3 jam sekiranya tidak sihat dan tidak dapat meneruskan dialisis kerana faktor kesihatan
10.Pesakit juga boleh menjadualkan semula sesi 3 kali seminggu mengikut keperluan. Sebaik-baiknya jadual 3 kali seminggu dan minimum 3 jam setiap sesi perlu dipatuhi. Yang lebih baik ialah 3 kali seminggu dengan 4 jam setiap sessi.
11. Pusat Dialisis di Malaysia tidak menggalakkan pesakit makan ubat sebelum dialisis. Ini kerana dalam masa dialisis segala ubatan dilarut dan dibuang melalui proses dialisis. Tetapi di China, pengambilan ubat sebelum dialisis adalah dimestikan bagi pesakit buah pinggang.

No comments: